Sammen med en række håndboldklubber og jobcentre vil Flexfabrikken og Poul Due Jensens Fond hjælpe 600 unge mennesker i varig beskæftigelse eller uddannelse.

I op til 14 byer rundt om i Danmark (med halvdelen i det midtjyske) vil vi sammensætte et helt unikt partnerskab mellem det lokale jobcenter, den lokale kvindehåndboldklub med Divisionsforeningen i ryggen, håndboldklubbernes sponsorer, den unge ledige og Flexfabrikken.

Unge deltagere i Mærk Jobbet med skilte hvorpå deres drømmejobs er skrevet

Unge deltagere i Mærk Jobbet. Foto: Flexfabrikken.

Flexfabrikken gør de unge klar til job, håndboldklubben finder jobs blandt deres sponsorer og virksomhederne ansætter. Desuden bakker Divisionsforeningens kvindeliga op om projektet.

"Mærk jobbet kommer til at teste en hidtil uset model for lokal jobskabelse for ledige unge. Vi har store forventninger til samspillet mellem jobcentre, håndboldklubber og virksomheder, og vi håber at denne model kan skaleres i andre sammenhænge til gavn for unge i hele landet."
Fondsdirektør Kim Nøhr Skibsted

Fællesskabet i håndboldklubben skaber sammen med midler fra fonden grundlag for at give de unge en masse oplevelser, der kan styrke dem for livet. Fonden vil ligeledes bidrage til at der pågår følgeforskning i hele perioden.

"Knap 125.000 unge i alderen 16-30 år modtager offentlig forsørgelse i marts 2020 jf. Jobindsats. De er hverken i gang med uddannelse eller job. 30% af disse unge er ledige i en længere periode."

Projektet ledes af Flexfabrikken, som over de næste år modtager knap 5,5 millioner til at gennemføre projektet.