03. Dec. 2020
Poul Due Jensens Fond og WaterAid har samarbejdet om at bekæmpe spredningen af ​​Covid-19 med innovative kampagner og adgang til håndvaskefaciliteter i Mozambique. WaterAids fokus er især på områder med høj trafik som markeder og sundhedsfaciliteter, hvor de har sat rent vand og sæbe ind i frontlinjen mod Covid-19.

Af Arao José Valoi, WaterAid Mozambique

God håndhygiejne betragtes som det første forsvar mod spredning af Covid-19, men for mennesker som Mariana Langa (46) er adgang til rent vand som hun kan vaske hænder i en drøm. Mariana sælger forskellige produkter såsom grøntsager, kartofler, ris, pasta mm. på det kommunale marked i Zimpeto i Maputo.

Market vendor Mariana washes her hands at a public hand washing station.

Mariana Langa vasker hænder ved den offentlige håndvaskestation som WaterAid har opstillet i samarbejde med de lokale myndigheder. Foto: WaterAid/Signus

Ligesom Mariana har andre leverandører på markedet ikke mulighed for at vaske deres hænder, da markedet mangler en vandhane og vandforsyning. Dette er udfordrende, da Zimpeto er et travlt sted med varer der hyppigt skifter hænder og mange mennesker som ikke holder afstand.

"En sero-epidemiologisk undersøgelse af Covid-19 i Maputo by viste at markedssælgere var en af de mest udsatte gruppe med en anti-krops positivitetsrate på 5,22%"
National Institute of Health (Mozambiques sundhedsministerium)

160 håndvaskestationer

Selvom god håndhygiejne betragtes som det første og bedste forsvar mod smitte, er adgang til vand stadig en enorm udfordring i Mozambique. Næsten halvdelen af ​​befolkningen (46%) har ikke adgang til rent vand, 55% af husstandene har ikke et sted at vaske hænderne med sæbe og vand (Joint Monitoring Program, 2015), og 27% af sundhedscentre i Mozambique har ikke adgang til sæbe og vand i henhold til SARA – Availability and Readiness of Services Assessment (tilgængelighed og beredskab til vurdering af tjenester)

For at reducere spredningen af ​​Covid-19-pandemien samarbejder WaterAid med centrale regeringsmyndigheder, herunder kommunerne Maputo og Nampula for at sikre en koordineret indsats på markeder, messer og sundhedscentre, herunder installation af håndvaskestationer i tætbefolkede områder og distribution af sæbe og desinfektionsmidler. I alt installeres 160 håndvaskestationer på 163 markeder og 5 messer i Maputo; 100 stationer til 37 markeder i Nampula og 130 stationer til 20 sundhedscentre i distrikterne Memba og Mossuril samt Nampula-provinsen.

I Niassa Provinsen rehabiliterer og opgraderer WaterAid desuden isolationscentre for Covid-19-patienter med adgang til vand, sanitet og hygiejne udover at sikre den offentlige adgang til håndvaskestationer. WaterAid Mozambique har også for nylig distribueret ​​hygiejne- og infektionsforebyggende kits til 16 sundhedscentre på tværs af hvert provinsdistrikt. Disse inkluderer håndvaskesystemer og rengøringsmaterialer.

Hygiejnekampagne

WaterAid Mozambique har, i partnerskab med regeringen, lanceret en række aktiviteter for at formidle beskeder om vigtigheden af god ​​håndhygiejne til landets indbyggere. WaterAid har benyttet sig af forskellige strategier og platforme, såsom traditionelle medier, digitale platforme og allieret sig med velkendte mozambikanske influencere; musikere, tv-værter og sportsstjerner, som den olympiske mester Maria de Lurdes Mutola, for at øge bevidstheden om vigtigheden af ​​hygiejne i forebyggelse af Covid-19.

Olympic champion Maria Lourdes.

Velkendte mozambikanske influencere som den olympiske mester Maria de Lurdes Mutola har bidraget i kampen for at øge bevidstheden om vigtigheden af ​​hygiejne til forebyggelse af Covid-19. Foto: WaterAid Mozambique

En kampagnebil kørte rundt med vigtig information om god hygiejne, der blev vist på landets officielle sprog, portugisisk, og oversat til lokale sprog via megafon. Bilen var ledsaget af en sundhedsmedarbejder for yderligere at diskutere og legitimere kampagnemeddelelserne. Efter en måned med turné i 43 distrikter i Maputo Kommune blev det anslået at informationen var nået ud til 840.000 mennesker med vigtige meddelelser om god hygiejneadfærd. Mange af disse personer ville have været uden for rækkevidden af ​​digitale kampagner.

WaterAid Mozambique: Mobile billboard with hand washing instructions.

Dette mobile billboard cirkulerede i randområderne af Maputo med information om forebyggelse mod Covid-19. Foto: WaterAid Mozambique.

Arbejdet har ikke været uden sine udfordringer, og WaterAid fortsætter med at tilpasse sig og kæmpe imod pandemien. Kravet om social distance og en ret upålidelig internetforbindelse i Mozambique har været udfordrende. Mange materialer, herunder materialer til håndvaskestationer, værnemidler og sæbe, har været mangelvarer som efterspørges over hele landet

WaterAid samarbejder nu også med undervisningsministeriet om at opfylde de nødvendige standarder for WASH (WAter, Sanitation & Hygiene) i skolerne inden de genåbnes, og har tilpasset strategien med vejledning om, hvordan man sikkert kan lede en skole under pandemien. Pandemien har betydet et fornyet fokus på WASHs betydning på uddannelsesområdet, og partnerne håber at dette kan fortsætte og udvikle sig efter genåbningen af ​​skolerne i Mozambique, til en landsdækkende dialog om WASHs betydning for hele samfundet.

Oversat af Zia Due Jensen.

Other programs

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec odio. Quisque volutpat mattis eros. Nullam malesuada erat ut turpis.